در میان انقباض عمیق در بازار خودرو ، درگیری بین غول های خودروهای ایرانی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت (SET) به قیمت گذاری خودروها به اوج رسیده است. این بار ، نه تنها در مورد قیمت های بالا ، بلکه قدرت تعیین کننده قیمت ها و اقتدار قانونی هر یک از طرفین. مکاتبات ایران ، Khodro و Caiba ، آژانس های پشتیبانی را نشان می دهد ، و معاون واکنش وزیر و تهدید به قیمت گذاری مستقل توسط تولید کنندگان خودرو به تنش که فراتر از درگیری اداری است. این اختلاف به نقطه تقاطع ادارات دولتی ، شرکت های تولیدی و مصرف کنندگان رسیده و می تواند بر آینده این صنعت استراتژیک تأثیر بگذارد.
این داستان از زمانی آغاز شد که ایران ، خدرو و سیبا خواستار بررسی محصولات خود با ارسال پیام های رسمی به مقامات ذیربط ، از جمله بورس و آژانس حفاظت از مصرف کننده شدند. به گفته مدیران این شرکت ها ، از ماه دسامبر تغییری در قیمت کارخانه برای اتومبیل ها ایجاد نشده است ، در حالی که هزینه های تولید از جمله قیمت مواد اولیه ، دستمزد ، نرخ ارز و انرژی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
سپس مدیران شرکت خودرو اعلام کردند که علیرغم مکاتبات با آژانس حفاظت از مصرف کننده و تولید کنندگان ، هیچ اقدامی برای افزایش قیمت انجام نشده است. اما Husanzadeh Kishmi ، مدیر کل روابط عمومی و سازمان های مردم برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان ، به هامشاهری گفت: “متخصصان خبره متخصص برای فصل اول قیمت گذاری کرده اند و این موضوع را به مقامات ذیربط اعلام کرده اند و این قدرت ها و موسساتی هستند که باید قیمت های جدید را اعلام کنند.” به گفته وی ، قیمت وزارت بازرگانی ، شورای رقابت و قدرت قیمت گذاری مصرف کننده و تولید کنندگان قیمت گذاری می شود
ما قیمت ها را بالا می بریم
در پی مکاتبات ، شرکت های خودرو دیروز اعلام کردند که اگر وزارت عاملی قیمت های جدید را اعلام نکند ، آنها این کار را خواهند کرد.
ایران خمرو در نامه ای به بورس اوراق بهادار گفت: “گرچه نرخ پشتیبانی وزارتخانه به وزارت بهداشت ارسال شده است ، اما هنوز قیمت ها توسط وزارتخانه تحویل داده نشده است ، و این تأخیر مرموز و سایر هزینه ها بود.
سایبا همچنین در یک سخنرانی مشابه هشدار داد که ادامه فروش خودرو با قیمت های فعلی تقریباً ضرر است و این روند نمی تواند ادامه یابد.
برای برخی از ناظران ، این موقعیت نشانه تغییر در رویکرد تولید کنندگان خودرو به قیمت دولت است. آنها اکنون نه تنها از این سیاست انتقاد می کنند ، بلکه در صورت ادامه وضعیت فعلی ، تهدید می کنند که در خارج از مسیر رسمی عمل خواهند کرد.
سایت های دولتی چیست؟
پس از این درخواست ها ، برخی گزارش ها در مورد تعلیق برخی از محصولات ایرانی منتشر شد. گزارش ها حاکی از آن است که شرکت های خودرو عرضه را متوقف کرده اند ، اما گزارش های رسمی در سیستم Kodal نشان می دهد که این نادرست است. با این حال ، پاسخ دولت به گزارش های رسانه ای سریع و تعیین کننده بود. حسین فرد زاده ، رئیس شرکت پشتیبانی مصرف کننده و تولید کنندگان ، به ایسنا گفت: “یک شرکت مجاز به افزایش قیمت نیست مگر اینکه روند قانونی در شورای رقابت تصویب شود و وزارت عاملی از قیمت ها مطلع شود.” وی همچنین هشدار داد که “تولید ماشین بدون بازار نمونه ای از ذخیره است و با طایزیر روبرو خواهد شد.”
وی همچنین از ارسال تیم بازرسی به یک سازنده خودرو برای بررسی ادعای اظهار نظر خبر داد و تأکید کرد که تولید کنندگان خودرو ابتدا باید تعهدات به تعویق افتاده خود را ارائه دهند و سپس اقدامات خود را انجام دهند.
معاون وزیر حمید آمیلی در مصاحبه ای گفت كه وزارت بهداشت با قیمت گذاری دستوری مخالف است و وزیر بارها و بارها بر لزوم اصلاح سیاست تأیید كرده است. وی قول داد كه اصلاحات لازم در ماه ژوئن پیگیری می شود.
هواداران و مخالفان چه می گویند؟
کارشناسانی که با قیمت های بالا متفاوت هستند معتقدند که این مرحله منجر به فروش بیشتر ، تجمع موجودی و کاهش نقدینگی خواهد شد. آنها همچنین هشدار می دهند که قیمت های بالا انتظارات تورم را در جامعه تقویت می کند و تأثیر روانی منفی بر سایر بازارها خواهد داشت.
از طرف دیگر ، مدافعان قیمت های بالا ، با اشاره به هزینه های بالای تولید ، تأکید می کنند که ادامه سیاست تثبیت قیمت منجر به خسارات انباشته شده ، کیفیت پایین تولید و کاهش نوآوری و در نهایت ورشکستگی شرکت های خودرو می شود. آنها می خواهند الگوی “شناور و اقتصادی و اقتصادی” را برای قیمت گذاری تدوین کنند.
به گفته آنها ، قیمت گذاری دستوری کلید اصلی قیمت اتومبیل ها است زیرا منجر به کاهش عملکرد اتومبیل ها و کاهش تجارت تولید می شود و این باعث کاهش اندازه عرضه می شود و منجر به رشد قیمت می شود. همچنین کیفیت محصولات را کاهش می دهد ، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و وابستگی شدید به امکانات بانکی را متوقف می کند. به عنوان مثال ، براساس گزارش های رسمی صادر شده در سیستم Kodal ، کل ضررهای انباشته شده ایران ، Khodro و SIBA (صنعت خودرو) از 4 تریلیون دلار فراتر رفت. این تعداد ساختار معیوب را نشان می دهد.
ایران خلرو حق افزایش قیمت را ندارد
حسین فریدزاده ، رئیس حفاظت از مصرف کننده و تولید کنندگان: سازنده خودرو نمی تواند بهانه های مختلف قیمت را اعلام کند. هیچ دستورالعمل وجود ندارد که اگر قیمت دیر شود ، سازنده ماشین می تواند قیمت را تعیین کند. ایران نمی تواند بر روی قیمت عمل کند ، و او باید منتظر این روند باشد. حساب های حسابرسی هزینه کامل خودرو را می گیرد و اتومبیل باید توسط سازمان پشتیبانی قیمت گذاری شود و سپس توسط وزارت بهداشت وصل شود و شرکت های اتومبیل به هیچ وجه مجاز به اعلام قیمت مستقل نیستند.
بازار اتومبیل
Rezatghipour ، عضو کمیته صنعت Majlis: اگر این پیشنهاد به هر دلیلی متوقف شود ، قطعاً مخالف ماجیلی ها خواهد بود و به شدت مورد بررسی قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این موقعیت می تواند نمونه ای از ذخیره سازی باشد.
بحث در مورد قیمت خودروها و قیمت آنها این روزها کاملاً مشخص است. ما یک قانون قوی و مترقی به نام شورای رقابت داریم و در بسیاری از کشورها به عنوان یک قانون برای مبارزه با اعتماد به نفس یا پیشخوان شناخته می شود.
این قانون به دولت اجازه می دهد تا در بازارهایی که این مسائل در آن قرار دارد ، حضور داشته باشد و سقف قیمت را تعیین کند.
بنابراین ، اگر پیشنهاد به هر دلیلی متوقف شود ، قطعاً خلاف قانون مجلس خواهد بود و این امر به شدت مورد بررسی قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این موقعیت می تواند نمونه ای از ذخیره سازی باشد ، زیرا وقتی کالا در بازار تولید و در دسترس است ، اما ارائه نشده است ، ما در اینجا یک مشکل اساسی داریم.
متأسفانه ، اتفاقی که در این ماه ها افتاد ، ما را به این مقام رسانده است. در این صنعت و بازار خودرو ، وزارت صنعت باید پیروی از مجوز خودرو را روشن کند.
همین مورد در مورد سایر بازارها نیز صدق می کند. اگر آنها واقعاً قادر به تولید و تهیه این تعداد خودرو نیستند ، باید جریمه شوند. برخی از اتومبیل ها نمی توانند منحصراً در دسترس برخی باشند ، در حالی که واردات محدود و حتی ممنوع بود.
با این حال ، وضعیتی که ما مردم را تحت الشعاع قرار می دهیم و آنها را مجبور می کنیم ماشین را با قیمت های بالاتر از قیمت واقعی خریداری کنند. ما چندین بار در مورد این موضوع صحبت کرده ایم و قیمت واقعی ما باید بر اساس قیمت های منطقه ای و کشورهای همسایه تعیین شود تا بازار محلی ما متعادل شود.