Hamshahri Online: لازم است قضاوت کنیم که چقدر او به هدف خود رسیده است و چقدر موفق شده است دیدن فیلم او است. این مکالمه قبل از تماشای فیلم فراهماند انجام شد و ما سعی کردیم درباره نگاه او در اولین فیلم خود بیشتر صحبت کنیم.
Raha اولین فیلم سینمایی شماست ، اما احتمالاً قبلاً کار کرده اید. شما تاریخ خود را می دهید.
من با فیلم “خواهران عجیب” آقای کیومار به عنوان دستیار کارگردان وارد سینما شدم. من سالها دستیار آقای پور احمد بودم ، از جمله در فیلم “شب یلدا” و سپس کارهای کوتاه ، مستقل و مستند برای رسیدن به فیلم “ره”.
همکاری با مرحوم ری احمد ، که کار او هم مهم بود و هم مخاطبان ، در نگاه سینمایی شما تأثیر گذاشت یا آیا سعی کرده اید نگاه مستقل خود را به دست آورید؟
می بینید ، با این حال ، این یک ویژگی مستقل در Raha است ، اما طبیعی است که به دلیل سالها کار با آقای ری احمد در این فیلم نشانه هایی از این تأثیر وجود دارد و حتی در ابتدای فیلم ، من نوشتم خاطره Kiomars Pour Ahmad. بشر در اصل ، بخشی از احساس امور آقای ری احمد از نظر فضای واقع بینانه در کار او در نوع پردازش “انتشار” احساس می شود. این به دلیل تجربه ای بود که من در کار آقای ری احمد داشتم.
سینمای واقع گرایانه ایرانی از زمانی که آسغار فرهادی برنده اسکار شد ، تا حد زیادی تحت تأثیر الگوی روایت وی قرار گرفته است. آیا فکر می کنید فیلم شما شبیه به کار فرهادی است ، یا نزدیک به سایر کارگردانانی مانند داریوش مهروجی است یا پیشنهادی جدیدی برای سینمای ایران دارد؟
من در این فیلم بسیار به دنبال داستان پردازی بودم ، یعنی تمرکز اصلی فیلم داستان داستان است و من سعی کردم با این فیلم با این دیدگاه مقابله کنم و قطعاً رگه های آنچه آدم در سینمای ایران دیده است در فیلم ، علاوه بر فیلم من. یک معما وجود دارد که قبلاً در فیلم های آقای فرهادی روایت شده است. من تمام تلاش خود را کردم تا این فیلم را داشته باشم تا لحن و نگاه خودم را داشته باشم ، و در کل فضاهای ذهنی که وجود داشته است می تواند روایت مستقل را پیش ببرد. دوستان سینمایی که این فیلم را دیده اند ، اشاره می کنند که به نظر می رسد این فیلم زبان و لحن خاص خود را دارد و راه خود را می گذرد.
چگونه با شهاب حسینی به عنوان یک ستاره کار می کردید؟
بسیار حرفه ای و دوستانه بود. قبل از فیلمبرداری ، زیرا ما بارها در مورد این شخصیت و فیلمنامه صحبت کرده بودیم و همه جزئیات را با هم داشتیم ، این همکاری بسیار آسان برای فیلمبرداری بود. اگرچه نقش آقای حسینی نقش بسیار چالش برانگیز داشت ، اما او به شدت با اعتماد به نفس کامل همراه بود. آقای حسینی توانست نقش یک رنگ جدید و حتی فراتر از آنچه در فیلمنامه بود ، ارائه دهد. الگوی همکاری برای من بسیار دوستانه و صادقانه بود و برخلاف سایر نظرات ، همکاری من بسیار سرگرم کننده بود.
Marzieh Boroumand ، که مشاور شما در این فیلم است ، بیشتر با سریال های تلویزیونی و کارگردانی فیلم هایی مانند “شهر موش” و “سلام! سلام! من جوجوام هستم”. چگونه آنها به عنوان مشاور در یک درام خانوادگی شرکت کردند؟
این فیلم کاملاً متفاوت از ژانر بود که خانم Boroumand در تلویزیون و سینما کار می کرد. اما درک آنها از داستان و همراهی آنها برای ساخت این فیلم بسیار بود ، و آنها به من کمک زیادی کردند تا فیلم را پیش ببرد و نظرات خوبی در مورد فیلمنامه و ویرایش داشت. به طور کلی ، حضور آنها به عنوان مشاور برای من بسیار مفید بود.
خانم Boroumand ، آقای سعید خانی ، تهیه کننده ، این فیلم بود یا با آنها رابطه ای داشتید که خانم بوروماند به این پروژه اضافه شده است؟
هر دو با هم. من و یکی از دوستانم قرار بود برای خانم بوروماند به پیشنهاد آقای خانی ، که به جایی نرسید ، فیلمنامه ای بنویسیم. در فرایند تحقیق فیلمنامه ، آقای خانی و من به خانم بورامند پیشنهاد کردیم که خوشحال شویم و در پروژه ما مشاور باشیم.
فیلم های ایرانی معمولاً به طراحی بصری توجه زیادی نمی کنند. شما با Roozbeh Rayga به عنوان فیلمساز این فیلم همکاری کرده اید که هم برای فیلم های مستقل و هم برای فیلم های تجاری کار کرده است. نظر شما در مورد فیلم بصری چیست؟
من با آقای ریگا دوستی بسیار طولانی دارم زیرا سالهاست که با تیزر کار کرده ام و خودم یک شرکت فیلم سازی داشته ام و تبلیغات شدید زیادی انجام داده ام. از آن زمان ، من با آقای ریگا کار می کردم و یک همراهی وجود داشت. حضور روزبه در رحا بسیار مؤثر بود زیرا او به خود فیلم بسیار علاقه مند بود. ما تقریباً 6 ماه قبل از فیلمبرداری در مورد صحنه ها صحبت کردیم و فیلم دکوپاراژ و این پیشنهاد مبنی بر اینکه این فیلم 2 بر 1 بود ، پیشنهاد آقای ریگا بود که یک پیشنهاد بسیار خوب بود. بسیاری از فیلم های کلاسیک به فیلم های روز در حال شکل گیری هستند. یا ما در مورد زیبایی شناسی روشنایی صحبت کرده بودیم. این دوستی و همدلی در تولید بصری فیلم بسیار کمک کرد. از بازخوردی که دریافت کردم ، واضح است که مخاطب نیز فضای بصری فیلم را دوست داشت ، زیرا اگرچه این فیلم دارای فضای ملتهب و تلخ است ، اما “گدای” So -Call را ندارد.
کارگردانانی که از دنیای تیزر به سینما می آیند ، معمولاً تحت تأثیر ریتم سریع و کاهش سریع قرار می گیرند. تجربه تیزر به شما در ساخت Raha کمک کرد؟
قطعاً تیزرهای حرفه ای به یک مدیر اجازه می دهند تا دکوراژها و ژانرهای مختلفی را امتحان کند. ساخت و ساز تیزر در ایران خیلی جدی نیست ، اما من سبک خودم را در تیزرها داشتم. معمولاً ، ما در مورد ریتم تیزر فکر می کنیم ، در حالی که تجربه من از تیزر این است که وقتی می خواهید یک تیزر درست کنید ، باید 2 ثانیه یک داستان را بگویید. این خلاصه تیزر با توجه به داستان پیامبر خود به من کمک کرد تا در این فیلم روایتی صحیح داشته باشم. این فیلم هیچ چیز اضافی ندارد و به طور دقیق تعریف شده است.
حضور در فجر را چگونه می بینید؟
مهمترین جنبه جشنواره برای من دیدن فیلم با مخاطب است که من در دو اشک من از آن لذت بردم.